Foodie & Upiekło mi się

Buddha bowl z wegańskimi klopsami z trawą cytrynową i bakłażanem

Uwielbiam michy pełne warzyw, pysznych sosów i aromatycznych przypraw, kasz czy ryżu. Dzisiaj przychodzę do Ciebie z bardzo fajnym i pożywnym przepisem. Kluczowe w tym daniu to dobre przygotowanie ryżu oraz klopsów. Ja wybrałam ryż do sushi ale możesz wybrać ryż jaśminowy, basmati czy inny.  Klopsy są niezwykle aromatyczne, napakowane azjatyckimi aromatami. Świetnie będą również pasowały do innych dodatków jak np. azjatyckiego makaronu podsmażanego z warzywami czy sałatki. Ciasto do klopsów możesz przygotować dzień wcześniej i pozostawić w lodówce do czasu ich smażenia.  

Jeśli nie masz trawy cytrynowej, nic nie szkodzi. Możesz ją zamienić świeżym imbirem uprzednio startym na tarce. 

Gościem specjalnym tego przepisu będzie satay, który znajduje się w moim e-booku Foodie Love – roślinne przepisy! Jest przepyszny i można go zajadać niemal ze wszystkim! Świetnie pasuje do sałatek, wege mich, spring rollsów czy po prostu jako dip w którym możesz bezczelnie umoczyć świeże i chrupiące warzywko! Ostrzegam uzależnia! 🙂

Przed zjedzeniem tego dania koniecznie obficie polejcie nim michę!

Z podanych poniżej składników przygotujesz 3-4 porcji.

Składniki – Buddha bowl z wegańskimi klopsami z trawą cytrynową i bakłażanem

Ryż do sushi

  1. 1 szklanka ryżu do sushi
  2. 3 łyżki octu ryżowego
  3. ½ łyżeczki soli
  4. 2 łyżeczki cukru

Klopsy z bakłażana i trawy cytrynową

  1. 1 bakłażan
  2. 1 ½ szklanki ugotowanej ciecierzycy
  3. ¼ szklanki mąki z ciecierzycy ( może być inna)
  4. 3 laski trawy cytrynowej ( jeśli nie możesz dostać trawy cytrynowej w super markecie zamiast niej możesz dodać 4 cm kawałek świeżego imbiru, uprzednio startego na tarce)
  5. 3 ząbki czosnku
  6. 1 cebula dymka
  7. 1 papryczka chili
  8. Garść świeżej kolendry
  9. Skórka z 1 cytryny
  10. Sól i pieprz do smaku
  11. 1 łyżka oleju sezamowego
  12. Olej do smażenia 

Pozostałe składniki

  1. 1 awokado
  2. ¼ małej główki czerwonej kapusty 
  3. 1 marchewka
  4. Liście sałaty
  5. Podprażony na suchej patelni sezam

Wegański Satay

  1. 4 łyżki masła orzechowego
  2. 5 łyżek sosu sojowego
  3. 2 łyżeczki syropu klonowego lub syropu z agawy lub płynnego miodu
  4. 4 łyżki dowolnego niesłodzonego mleka roślinnego lub wody
  5. 2 łyżki oleju sezamowego
  6. Chili do smaku, ja używam 1 płaską łyżeczkę
  7. 1 łyżka startego imbiru

Przygotowanie – Buddha bowl z wegańskimi klopsami z trawą cytrynową i bakłażanem

Klopsy z trawą cytrynową i bakłażanem

Zaczynam od przygotowania klopsów. Bakłażana kroję na plastry o grubości 1,5cm, umieszczam na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, smaruję ich wierzch oliwą, wkładam do piekarnika nagrzanego do 200C na 40 min, albo do czasu aż bakłażan stanie się miękki. 

Po upływie tego czasu wyciągam bakłażana z piekarnika i pozwalam mu ostygnąć. W między czasie ugotowaną ciecierzycę (korzystałam z tej gotowej ze słoika) umieszczam w melakserze i rozdrabniam ją. Ciecierzyca ma być rozdrobniona, ale nie powinna zamienić się w papkę. To bardzo ważne. Możesz również ugnieść ją widelcem lub tłuczkiem do ziemniaków. Rozdrobnioną ciecierzycę przekładam do miski i to samo robię z wystudzonym bakłażanem, rozdrabniam go na małe kawałki, ale absolutnie nie powinna się z niego zrobić baba ganoush. 

Umieszczam rozdrobnionego bakłażana w misce z ciecierzycą. Trawę cytrynową możesz drobno pokroić, jednak ja wolę ją rozdrobnić ją na pyłek/pastę w melakserze. Wówczas, na pewno nie wyczujesz jej struktury w klopsach. W azjatyckich marketach można dostać mrożoną trawę cytrynową, nie musisz jej rozmrażać wystarczy, że zmiksujesz ją w robocie kuchennym właśnie na pyłek. 

Jeśli nie masz dostępu do trawy cytrynowej możesz zamiast niej dodać świeży imbir starty na tarce. 

Czosnek, dymkę i chili kroję i wraz z trawą cytrynową umieszczam na patelni z odrobiną ulubionego oleju do smażenia oraz łyżką oleju sezamowego. Podsmażam chwilę i dodaję do miski z pozostałymi składnikami. Kolendrę drobno kroję i również dodaję do miski. Następnie wszystko solę, pieprzę i mieszam ze sobą, najlepiej ręką. Na koniec dodaję mąkę z ciecierzycy (zamiennie możesz użyć pszennej lub innej ulubionej) ponownie mieszam i odstawiam do zamrażalki na 20 min lub na 1 h do lodówki.

Ryż do sushi

W międzyczasie przygotowuję ryż

Ryż wsypuję do miski, zalewam wodą i odstawiam na 10min. Następnie przelewam ryż na bardzo drobne sitko i płuczę dłuższą chwilę, do czasu aż woda z przepłukanego ryżu stanie się przeźroczysta. Jeśli nie masz sitka, możesz przepłukać ryż w misce mieszając energicznie ryż zalany wodą, zmieniając wodę kilka razy, do czasu aż stanie się przeźroczysta. 

Przepłukany ryż przekładam do garnka, najlepiej takiego z nieprzywierającym dnem. Zalewam wodą. Szklankę ryżu do sushi zalać 1 1/5 szklanki wody. Ryżu nie solę. Przykrywam przykrywką i gotuję na wolnym ogniu, nie mieszając. Kiedy ryż wchłonie całą wodę, wyłączam gaz i odstawiam na 15-20 pod przykrywką, aby ryż „doszedł” do siebie. W międzyczasie w małym rondelku łączę ze sobą ocet, sól i cukier, delikatnie podgrzewając (nie gotując) miksturę i mieszając do czasu rozpuszczenia się wszystkich składników. Odstawiam na bok.

Po upływie 15-20 min, kiedy ryż dojdzie do siebie zalewam go miksturą z octu i delikatnie mieszam. Ryż odstawiam na bok. 

Satay

Wrzucam wszystkie składniki sosu do blendera i na średnich obrotach łączę je ze sobą. W tym przepisie świetnie sprawdzi się jakikolwiek elektryczny blender. Jeśli go nie posiadasz, użyj trzepaczkę do ubijania piany.

Warzywa

Warzywa kroję według własnego upodobania. 

Wyjmuję klopsy z lodówki/zamrażalki i rozgrzewam ulubiony olej do smażenia na patelni. Zwilżam ręce wodą, po to aby ciasto się do nich nie przyklejało, formuję okrągłe i kształtne pulpety. Smażę je na rozgrzanym oleju do czasu zbrązowienia z każdej strony.  Alternatywnie, możesz upiec klopsy w piekarniku, wówczas u umieszczam je na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia, pędzelkiem kuchennym smaruje ich wierzch olejem i piekę w temp. 200C przez 20min. Ja polecam Ci ich usmażenie, według mnie wówczas lepiej smakują. 

W misce układam ryż, warzywa, pulpety, polewam obficie satayem i zajadam!

Smaczego!

Oceń przepis

Kliknij na gwiazdki, żeby ocenić!

Średnia ocena 5 / 5. Średnia ocena 2

Już głosowałeś!

Śledź nasz profil na instagramie!

instagram#foodieessentials